:: MAJLIS TERTINGGI SESI 2011/2012 ::

PENASIHAT 1 (مشرف الكبير)
Ustaz Muhammad Anas B. Al Muhsin

PENASIHAT 2 (مناسق المشرف)
Dr. Mohd Hilmi B. Abdullah

PRESIDEN (الرئيس)

Nik Mohd Syazwan B. Nik Mat Daud

TIMBALAN PRESIDEN (نائب الرئيس)

Saiful Islam B. Mamat

NAIB PRESIDEN (مساعدة الرئيس)
Siti Noraini Bt. Mohd Sukerna

SETIAUSAHA (الأمينة)

Noor 'Adilah Bt. Mat Junoh

TIMBALAN SETIAUSAHA 1 (نائب الأمينة)
Muhammad Zulhilmi B. Mat Saad

TIMBALAN SETIAUSAHA 2 (نائبة الأمينة)
Nor Affidah Bt. Japnar

BENDAHARI (
أمينة الصدوق)
Norafidah Bt. Gordani

TIMBALAN BENDAHARI (
نائبة لأمينة الصندوق)
Siti Nur Aqilah Bt. Rosni


السلام عليكم ورحمة وبركاته
Selepas program HIPPBAR berlangsung dengan jayanya, PBA terus menyerlah dengan mengadakan satu lagi program iaitu Festival Bahasa Arab 2008 ( FBA 08 ). FBA 08 ini telah diadakan selama tiga hari, bermula pada 26-28 Ogos, bertempat di Bilik Seminar Bitarasiswa, UPSI. Tema yang dipilih bagi menjayakan program ini ialah ‘ Bahasa Arab Sepanjang Zaman’, bertujuan untuk memartabatkan lagi Bahasa Arab disamping menyedarkan semua bahawa Bahasa Arab ialah bahasa yang boleh digunakan setiap masa, tanpa mengira masa dan ketika.


Sepanjang tiga hari program ini berlangsung, pelbagai aktiviti telah dijalankan. Majlis perasmian pada hari pertama diserikan dengan kehadiran Juara AQ3 iaitu saudara Fakhrul Radhi yang dijemput khas untuk memperdengarkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran. Selain itu, persembahan nasyid olah kanak-kanak Taski ABIM Tanjong Malim juga turut menghiburkan. Pada hari pertama, aktiviti utama yang diadakan ialah Taaruf Interaktif dan juga Sharing Moment. Sewaktu Sharing Moment, semua yang terlibat berkesempatan untuk bersemuka dan melihat sendiri wajah orang Arab yang sebenar dan juga berpeluang berkomunikasi secara terbuka dengan mereka. Mereka sebenarnya dijemput khas oleh PBA melalui wakil Al-Diwan iaitu Ustaz Nasser.

Pada hari kedua program diteruskan dengan Kursus Intensif Bahasa Arab dan juga pertandingan pengucapan awam Bahasa Arab. Untuk Kursus Intensif Bahasa Arab, PBA telah menjemput penceramah yang agak terkenal iaitu Dr. Abdul Razak untuk berkongsi ilmu dengan semua. (Dr. Abdul Razak boleh dihubungi melalui http://drarabic.blogspot.com). Bagi pertandingan pengucapan awam pula, PBA telah menjemput Brother Islam daripada Al-Diwan sebagai hakim pertandingan.

Pada hari terakhir pula, terdapat Demonstrasi Khat daripada pelajar Darul Quran, pertandingan khat dan juga Kuiz Bahasa Arab. Majlis penutup yang dirasmikan oleh penasihat PBA sendiri iaitu Tuan Haji Mohamad Khairul Azman Ajuhary tamat pada sekitar jam 4.30 petang. Pihak PBA mengucapkan terima kasih kepada semua jemputan yang dapat hadir untuk memeriahkan program ini. Tidak lupa juga kepada semua AJK PBA yang terlibat bagi menjayakan FBA 08 ini. Akhir sekali, pihak PBA memohon maaf di atas semua kekhilafan yang berlaku sepanjang FBA 08 ini berlangsung. Semoga semua kekhilafan ini akan diperbaiki pada masa yang akan datang.

“Bahasa Arab Sepanjang Zaman”












Oleh جمعية اللغة العربية 9.15.2008

Subscribe here

Program Terkini

Program Terkini