:: MAJLIS TERTINGGI SESI 2011/2012 ::

PENASIHAT 1 (مشرف الكبير)
Ustaz Muhammad Anas B. Al Muhsin

PENASIHAT 2 (مناسق المشرف)
Dr. Mohd Hilmi B. Abdullah

PRESIDEN (الرئيس)

Nik Mohd Syazwan B. Nik Mat Daud

TIMBALAN PRESIDEN (نائب الرئيس)

Saiful Islam B. Mamat

NAIB PRESIDEN (مساعدة الرئيس)
Siti Noraini Bt. Mohd Sukerna

SETIAUSAHA (الأمينة)

Noor 'Adilah Bt. Mat Junoh

TIMBALAN SETIAUSAHA 1 (نائب الأمينة)
Muhammad Zulhilmi B. Mat Saad

TIMBALAN SETIAUSAHA 2 (نائبة الأمينة)
Nor Affidah Bt. Japnar

BENDAHARI (
أمينة الصدوق)
Norafidah Bt. Gordani

TIMBALAN BENDAHARI (
نائبة لأمينة الصندوق)
Siti Nur Aqilah Bt. Rosni

Berikut merupakan beberapa rentetan aktiviti dan program yang telah dijalankan oleh Persatuan Bahasa Arab UPSI sepanjang semester ini bagi sesi 1 08/09.

1. Multaqa’ Sanawi
Pada 25 Julai 2008 bersamaan 23 Rejab 1429H, Persatuan Bahasa Arab UPSI telah mengadakan “ Multaqa Sanawi” iaitu Perjumpaan Tahunan bersama ahli persatuan bertempat di Dewan Kuliah K. Majlis yang bermula pada jam 8.40 malam dan berakhir pada jam 10.30 malam itu telah dihadiri oleh jawatankuasa persatuan berserta ahli lama dan ahli baru persatuan bagi semester tersebut. Antara agenda majlis tersebut ialah ucapan dari presiden persatuan, memperkenalkan jawatankuasa baru iaitu “Lisan A’rabi”, tayangan montaj, pembentangan program yang akan dilaksanakan pada semester tersebut dan sesi soal jawab. Majlis tersebut berakhir dengan sedikit jamuan.

2. Hari Interaksi
Pada 27 Julai 2008 bersamaan 24 Rejab 1429H, satu aktiviti telah diadakan bagi meraikan pelajar-pelajar baru Major Bahasa Arab yang mana merupakan pengambilan pertama bermula semester ini. Aktiviti “Hari Interaksi Bersama Pelajar Major Bahasa Arab” ini telah diadakan di Taman Tasik Proton City dan telah disertai seramai 47 orang termasuk 16 orang AJK Persatuan Bahasa Arab. Seawal jam 8.30 pagi, aktiviti dimulakan dengan senaman ringan, sarapan pagi, latihan dalam kumpulan(LDK) dan explorace. Pada jam 1.00 tengahari, aktiviti berakhir dengan sesi bergambar.

3. Bengkel Bahasa Arab
Bagi memberi peluang kepada semua untuk mempelajari dan meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Arab, Persatuan Bahasa Arab UPSI telah mengadakan bengkel Bahasa Arab. Bengkel tersebut mula dijalankan pada 28 Mac 2008 dan berterusan pada setiap hari Jumaat jam 5.00 petang bertempat di Tadahan Utara 4A. Bengkel tersebut terbuka kepada ahli persatuan dan kepada semua warga UPSI. Pengisian ataupun modul bengkel tersebut berada pada peringkat sederhana mengikut tahap penerimaan peserta dan terpulang kepada ustaz yang mengendalikan bengkel tersebut.

4. Himpunan Perintis Persatuan Bahasa Arab (HIPPBAR)
Program Himpunan Perintis Persatuan Bahasa Arab (HIPPBAR) yang bertemakan “Majulah Syabab Mustaqbal Untuk Agama” merupakan program luar yang pertama bagi Persatuan Bahasa Arab. Seramai 47 orang peserta termasuk juga urusetia yang telah mengikuti program ini. Objektif program yang diadakan selama 3 hari iaitu pada 22-24 Ogos 2008 bertempat di Kem Sri Raudhah, Gombak Selangor adalah untuk memperkenalkan serta menanamkan semangat cintakan bahasa arab, menambah pengetahuan bahasa arab kepada para peserta dan memberi ruang kepada peserta bagi mengaplikasikan pengetahuan bahasa arab bagi yang sememangnya mempunyai pegetahuan dan juga kepada peserta bengkel bahasa arab secara praktikal. Antara aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan sepanjang program tersebut ialah bengkel nahu dan sorof, lakonan hiwar, tafsir ayat Al-Quran, Black & Hunts, Hikmah Kembara, riadah, Khat, Qiamullail, Wacana dan LDK.

5. Festival Bahasa Arab (FBA)
Pada 26-28 Ogos 2008, Persatuan Bahasa Arab UPSI sekali lagi mengadakan satu program iaitu Festival Bahasa Arab 2008 (FBA 08) bertempat di Bilik Seminar Bitarasiswa dan di sekitar Bangunan Bitarasiswa, UPSI. Program yang bertemakan “Bahasa Arab Sepanjang Zaman” ini adalah bertujuan memartabatkan lagi Bahasa Arab disamping menyedarkan kepada semua tentang penggunaan Bahasa Arab tanpa mengira masa dan ketika. Program yang berlangsung selama 3 hari itu dipenuhi dengan pelbagai aktiviti dan pertandingan yang disertai oleh pelajar-pelajar UPSI.

6. Iftar Jam’ie
Pada 18 September 2008, Persatuan Bahasa Arab telah mengadakan Majlis Berbuka Puasa iaitu Iftar Jam’ie dimana terbuka kepada semua ahli dan kepada sesiapa yang berminat. Pada jam 6 petang, majlis dimulakan tadarus Al-Quran, tazkirah Ramadahan oleh akhi Rafaie Al-Johori, solat maghrib berjemaah, jamuan, solat isyak & tarawih di surau An-Nur. Pada jam 9.45 malam pula diadakan perjumpaan semua exco di bilik persatuan.

7. Majlis Syura
Pertukaran jawatan daripada pimpinan lama kepada pimpinan baru bertempat di Bilik Interaksi Bitara Siswa pada 23 Oktober 2008 jam 9.00 malam dan dihadiri oleh Penasihat persatuan iaitu Ustaz Khairul Azman.

Oleh جمعية اللغة العربية 11.21.2008

Subscribe here

Program Terkini

Program Terkini